Självmord

Jag har hela mitt liv kämpat mot mörka krafter, redan som 5-6 åring utryckte jag för första gången att jag inte ville leva. Det var förstås inte så svårt att hindra mig då. Men åren har gått och en så länge lever jag! Även när jag har varit i de mörkaste dalar och tänkt tanken många många gånger, så är jag i dag mycket tacksam att jag lever.

Det är klart att jag som alla som har stått inför det mörkaste mörka och vet att när man står där så är det nästan omöjligt att se en annan utväg. Jag tänker inte berätta någon historia om mina självmordsförsök, hur jag gick tillväga och varför det misslyckades, för det är inte det som är intressant. Det som är intressant är det liv som gick att rädda. Vad jag har nu, och hur det som nu är inte skulle vara om jag hade lyckats med att ta mitt liv.

Jag har en familj som jag älskar, Min son, mina föräldrar som har stått bakom mig och tagit emot enda upp i vuxen ålder när det har behövts. Mina kära kusiner! Mina otroliga vänner som alltid alltid, i tid och otid ställt upp på många långa och konstiga samtal om liv och död, relationer, Gud och kyrka, och mig själv. Många gånger har samtalet handlat om något annat egentligen, som Gud och kyrka, har ofta varit ett ämne som jag har kunnat fly till när jag inte har orkat med mig själv eller mina egna problem.  Jag har på det hela taget alltså haft tur!

Idag tror jag inte självmord är lösningen!!!!


 


Därför så är ställer jag upp på den SEO kampanjen, för att ge dig möjlighet att fina den hjälp du behöver!

Jag fick tipset av Mymlan och jag citerar henne:
Ingen kan göra allt. Ingen kan stoppa alla självmord. Men om vi är många som hjälps åt kan vi åtminstone se till att den som funderar på självmord och googlar inte ska hamna på en sida som hetsar och uppmuntrar, utan istället någonstans där det finns bra information, kanske råd och stöd för hur man orkar vidare när allt är svart.

Du kan hjälpa till, genom att själv blogga om detta, och länka till bra sidor.

Läs mer hos Pontus.

Jag tipsar om Vårdguiden, om NetdoktorNationella Hjälplinjen och om Ludmillas blogg. Ludmillas dotter tog sitt liv för ett par år sedan, och hos Ludmilla finns mycket bra information, och personliga reflektioner.

Du kan alltid ringa till någon av dessa också: Jourhavande kompisJourhavande medmänniska, Jourhavande präst.

Länkar till fler som skriver om detta:

Jacob Sunnliden
Magnus Callmyr
Mats Adamczak
Cattas Bubbla
Christina Stielli
Robert Damberg
Doris
Peter Reuterås
Petra Jankov
Per
Essa

Jag hoppas det är fler som hjälper till i denna kampanj mot självmord, och därför kommer jag att fortsätta samla länkar till alla som deltar i denna kampanj och skriver om självmord. Tillsammans kan vi hjälpas åt.

mvh

Munken™

Kommentarer

Härligt att du tar upp detta , självmord är något som har varit tabu och behöver belysas. Allt för många har smärta och sorg som behöver stöd och hjälp innan det är för sent, jag tillhör också en av dem som har försökt begå självmord men har insett att det inte är lösningen. Tack Gustaf för att du skriver så öppen hjärtligt om detta.

Populära inlägg i den här bloggen

Prästvigning i Växjö domkyrka.

SEO eller eller.. Nähä..

2 Bloggare skriver om NPF och medicinering