Ny utredning om missbruksvård..

Det har gjorts en utredning om missburksvård. Jag har anledning att kommentera detta när jag har läst hela utredningen.
Men om jag har fattat rätt så är det så att den går i linje med vad jag själv tycker om hur det borde vara.

För är beroendesjukdomen en sjukdom så måste det var sjukvården och lanstingen som ansvara för den rehabiliteringen och inte kommunerna. Jag kan iofs förstå socialtjänstens invändningar då det är många av oss som behöver hjälp med ekonomi under vårt missburk.
Och många av oss är inte i stånd att göra en renhårig ansökan om ekonomiskt stöd då vi är "aktiva", behåller då soc. tjänsten uppdraget blir det lättare för dem att hantera dessa frågor efter som de är ansvariga för ekonomisktbistånd. Men det handlar inte om vem som utför utredningen, som jag ser det, inte heller handlar det om vem som betalar för min del.

Utan det handlar just om är jag sjuk eller inte. Som jag sa så är jag sjuk så är det sjukvården som är ansvarig oavsett om de ser till att tjänsten utförs av Socialkontoret.

Utredningen fins att läsa här. Mer fins att läsa här. I GP skriver några en debattartikel om det här.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Prästvigning i Växjö domkyrka.

SEO eller eller.. Nähä..

2 Bloggare skriver om NPF och medicinering